Om een veilige uitweg te garanderen, is het belangrijk dat noodverlichting het blijft doen. De voornaamste componenten waaraan onderhoud dient te worden gepleegd zijn de lichtbron en de accu.

TL vluchtroute-aanduiding brandt continu, bijna 9.000 uur per jaar en vervangt een installateur deze lichtbron daarom vaak jaarlijks. Bij LED vluchtroute-aanduiding is dit niet het geval, deze lichtbron gaat velen malen langer mee. Per installateur en type verlichting verschilt het hoe vaak noodverlichting vervangen wordt. Het is wettelijk verplicht adequaat onderhoud te plegen. De frequentie van het onderhoud en de onderhoudswerkzaamheden zijn niet vastgelegd. Op zeer belangrijke locaties wordt verlichting correctief vervangen. 

Accu preventief of correctief vervangen

Bij accu’s is dit anders. Na enige tijd is het noodzakelijk dat een accu vervangen wordt. Dit kunt u preventief of correctief doen. Het preventief vervangen van accu’s biedt meer zekerheid. Europese normen laten zien dat er een minimale levensduur van 4 jaar voor accu’s geldt. Accu’s gaan vaak langer mee, waardoor correctief vervangen een logische optie is. Het is echter niet te bepalen welke levensduur een accu heeft. De capaciteit van een accu neemt namelijk niet langzamerhand af, in een vrij korte periode zakt de capaciteit ineens in. Het moment waarop dit gebeurt is niet te voorspellen. Wilt u geen risico lopen dat de noodverlichting niet functioneert in een noodsituatie? Ga dan altijd voor het preventief vervangen van een accu. En raadpleeg de richtlijnen van een fabrikant.

Naast de levensduur zijn ook omgevingsfactoren van belang, waarbij temperatuur het belangrijkst is. Daarnaast speelt laden en ontladen een belangrijke rol. Tijdens bouwwerkzaamheden komt dit vaak voor, het veroorzaakt schade aan een accu. De aanbeveling is dan ook om noodverlichting pas aan het eind van de werkzaamheden aan te sluiten.

U kunt rekenen op onze deskundige inbreng als het om noodverlichting gaat. Via deze pagina vindt u een overzicht van onze NVFN-leden.